TRYLOGIA SETON

Marian A. Nocoń

Pomysł na trylogię

 

Wraz z niedawnym ukończeniem „Zatokowej dewiacji” kończę trylogię SETON. Wywiązuję się tym samym z obietnicy danej swego czasu Czytelnikom, że otrzymają ją dokończoną. 

Przyświecającą ideą napisania tego zbioru książek, było uzmysłowienie czytelnikowi, że nawet zamierzchła historia wcale nie musi być przebrzmiałym czasem ludzkiej egzystencji i mało przydatną nauką we współczesnym świecie. 

Za parawanem sensacyjnej przygody, kryje się wielowątkowa historia spleciona ze sferą ludzkich doznań i uczuć. Wszystkie trzy thrillery albo bardziej po polsku dreszczowce, łączy tematyka i wąska grupa postaci.

 

TOMY TRYLOGII

 

Artefakt umysłu

W pierwszej książce pt. „Artefakt umysłu”, twardo stąpający po ziemi Victor Moss, wplątany nieopatrznie w historię zupełnie mu obcą, szybko doświadcza jej piętna. Osaczony, samotnie szuka rozwiązania jak wyjść z powstałego kryzysu. Zepchnięty sytuacyjnie do pozycji zwierzyny przyjmuje postawę psychologiczną ofiary trójkąta dramatycznego Karpmana. Czując się poszkodowany, bo oddał swej armii czas, energię i uwagę. Zamiast docenienia, z banalnego powodu dzieje się inaczej. Odczuwa to jako odrzucenie.

Niezabliźniona nić

W książce drugiej pt. „Niezabliźniona nić” warstwa psychologiczna dominuje nad sensacyjno-przygodową. Choć akcja umiejscowiona jest głównie w jednym miejscu, to włącza się tu ponownie do pracy zespołowej. Wspomniany główny bohater przemienia się z ofiary w prześladowcę. Udziela rad i niesie pomoc nawet nieproszony o to. Oczekuje konkretnej reakcji, bo pomoc ta nie jest bezinteresowna. Zamiast docenienia, wzbudza nieufność i tragiczne zajścia wywołują w nim dysonans poznawczy doprowadzający do wkroczenia na nową ścieżkę i przyjęcie innej postawy. 

Zatokowa dewiacja

W trzeciej powieści pt. Zatokowa dewiacja” Victor Moss znowu podejmuje indywidualną drogę, ale współpracując z innymi. Tym razem, dzięki nim może pokonywać kolejne przeszkody, a jego misja przybiera rolę psychologicznego wybawcy. To co robi, robi za współpracujących z nim ludzi z ekspedycji. Stara się nieproszony rozwiązać nie tylko problemy innych, ale poczuwa się do odpowiedzialności za najbliższą sobie osobę, innych współpracowników i świat. Jest to łatwiejsze niż troszczenie się o siebie i właściwe przedstawianie swoich potrzeb tkwiąc w przekonaniu, że jest się niezastąpionym.

Dołącz do klubu pisarza i zyskaj

Zapisz się do klubu fanów Mariana A. Nocoń i zgarnij rabat 7%
W pakiecie z dodatkowymi korzyściami dla fanów!

Sprawdź aktualnie trwające akcje i promocje w ofercie specjalnej sklepu autorskiego Mariana A. Nocoń

Trylogia SETON: starożytne tajemnice i współczesne zagrożenia

 

Czy lubisz czytać powieści sensacyjne, które łączą w sobie elementy historii, archeologii, polityki i psychologii? Jeśli tak, to na pewno zainteresuje Cię trylogia SETON autorstwa Mariana A. Nocoń. To trzy thrillery sensacyjne o rzadko u nas spotykanym podgatunkiem przygodowym. W tym artykule przedstawię Ci kontekst historyczny i kulturowy utworów, omówię główne motywy i symbole, a także zanalizuję postacie i świat przedstawiony.

Kontekst historyczny i kulturowy

Trylogia SETON składa się z trzech tomów: Artefakt umysłu, Niezabliźniona nić i Zatokowa dewiacja. Każdy z nich ma własną fabułę i problematykę, ale jednocześnie stanowi część większej całości. Autor zręcznie łączy fakty historyczne z fikcją literacką, tworząc ciekawą i oryginalną wizję przeszłości i teraźniejszości.

Akcja trylogii rozgrywa się w XXI wieku, w czasie II wojny w Zatoce Perskiej i jej następstw. Głównym bohaterem jest Victor Moss, były major amerykańskiej armii, który podczas rutynowego patrolu w Iraku znajduje stary notes zawierający informacje o starożytnych artefaktach z Mezopotamii. Notes okazuje się być przedmiotem pożądania i zagrożenia dla wielu osób i organizacji, które chcą wykorzystać jego zawartość do własnych celów. Moss, wyrusza wpierw sam, a potem wraz ze swoją partnerką Ewą Abramowską (archeolożką), w niebezpieczną podróż po świecie, aby rozwikłać zagadkę notesu i odnaleźć tajemnicze miejsce. Po drodze napotykają na wiele przeszkód, zagrożeń i tajemnic, które wymagają od nich sprytu, odwagi i wiary.

Autor nawiązuje do wielu autentycznych wydarzeń historycznych, takich jak inwazja na Irak w 2003 roku, spotkanie NATO w Warszawie, działania ONZ w Etiopii, czy sytuację geopolityczną w Zatoce Perskiej. Pokazuje też realia życia w różnych krajach, zwłaszcza Bliskiego Wschodu – Iraku, Iranie, czy Kuwejcie. Jednocześnie wprowadza elementy fikcyjne i z rzadka niemal mistyczne, związane ze starożytną Mezopotamią – kolebką cywilizacji.

Co ciekawe, Marian Nocoń zgrabnie wplata w elementy sensacyjne, fragmenty konspiracyjne, psychologiczne i historyczne oraz nić przygody i związaną z nią ścieżkę podróży po wielu kontynentach, wśród różnorodnych kultur. W sferze psychologicznej bohater Victor Moss, w każdej z części trylogii SETON ulega nieświadomemu wchodzeniu w określone role: jako ofiary w I tomie pt. „Artefakt umysłu„, prześladowcy w tomie II pt. „Niezabliźniona nić” i wybawiciela w III tomie pt. „Zatokowa dewiacja„. To symboliczny schemat zachowań z niezaspokojoną w dzieciństwie potrzebą uznania, współczucia i akceptacji. W trylogii można też znaleźć opisy ludzkich postaw i zachowań, szczególnie w sytuacjach niecodziennych i ekstremalnych.

Pisarz wykorzystuje także bogactwo kultury mezopotamskiej jako tło dla swojej opowieści. W notesie znajdują się informacje o artefaktach związanych z biblijną Mezopotamią, takimi jak starożytne miasta, wizja terenów biblijnego raju i postacie z tamtego okresu. Artefakty te mają nie tylko wartość historyczną i archeologiczną, ale także magiczną i religijną. Mają one bowiem kluczowe znaczenie dla rozwiązania zagadki notesu, która dotyczy istoty ludzkiej i jej przeznaczenia oraz przyszłości na podstawie doświadczeń minionej cywilizacji. Autor czerpie z wielu źródeł historycznych, naukowych, a także z takich jak Biblia, czy Epos o Gilgameszu, tworząc własną interpretację starożytnych wierzeń i symboli.

Motywy i symbole

W trylogii SETON pojawia się wiele motywów i symboli, które nadają utworom głębię i znaczenie. Takie jak:

Notes – to główny artefakt, wokół którego kręci się akcja trylogii. Notes jest starym zeszytem z zapisem klinowym, który zawiera informacje o starożytnych artefaktach z Mezopotamii. Notes jest jak artefakt umysłu, który pobudza ciekawość i intelekt bohaterów, ale także stwarza im wiele problemów i niebezpieczeństw. Notes jest też symbolem tajemnicy, która sięga korzeniami do początków ludzkości i jej losów.
Artefakty – to przedmioty związane z historią i kulturą Mezopotamii, które mają niezwykłe właściwości i znaczenie. Niektóre z nich to: starożytny zapis klinowy, rejon domniemanego raju biblijnego, ziggurat Enki – budowli mającej być źródłem energii. Artefakty te są częścią zagadki notesu, która dotyczy istoty ludzkiej i jej przeznaczenia.
Podróż – to motyw często występujący w literaturze sensacyjnej i przygodowej. Bohaterowie trylogii SETON podróżują po różnych krajach i kontynentach, aby odnaleźć artefakty i rozwikłać zagadkę notesu. Podróż jest dla nich nie tylko źródłem przygód, ale także sposobem na poznawanie siebie i świata. Podróż jest też metaforą życia, które jest pełne niespodzianek, wyzwań i zmian.
Miłość – to motyw uniwersalny, który pojawia się we wszystkich gatunkach literackich. W trylogii SETON miłość jest jednym z głównych motywów napędzających bohaterów. Victor Moss zakochuje się w Ewie Abramowskiej, archeolożce polskiego pochodzenia, która pomaga mu w poszukiwaniach artefaktów. Ich miłość jest silna, ale także skomplikowana przez różnice kulturowe, osobowościowe i światopoglądowe. Miłość jest dla nich źródłem radości, ale także cierpienia. Miłość jest też wartością nadrzędną nad innymi celami życiowymi.
Wiara – to motyw ważny dla rozumienia świata przedstawionego trylogii SETON. Wiara jest tu rozumiana nie tylko jako religia, ale także jako przekonanie, zaufanie i nadzieja. Bohaterowie trylogii mają różne poglądy i doświadczenia religijne, które wpływają na ich postawy i wybory. Niektórzy z nich są wierzący, inni niewierzący, a jeszcze inni poszukujący. Wiara jest dla nich źródłem siły, ale także konfliktu. Wiara jest też zagadką, która wiąże się z tajemnicą notesu i artefaktów.

Postacie i świat przedstawiony.

Trylogia SETON przedstawia wiele postaci, które mają wpływ na rozwój akcji i fabuły. Niektóre z nich to:

Victor Moss – główny bohater trylogii, były major amerykańskiej armii, który odkrywa notes z informacjami o starożytnych artefaktach z Mezopotamii. Jest inteligentny, odważny i lojalny, ale także uparty, nieufny i cyniczny. Ma trudną przeszłość, która wpłynęła na jego osobowość i światopogląd. Zakochuje się w Ewie Abramowskiej, archeolożce polskiego pochodzenia, która pomaga mu w poszukiwaniach artefaktów. Jest niewierzący, ale szanuje wiarę innych ludzi.
Peter Novak – podwładny w amerykańskiej armii Mossowi, z pochodzenia Polak, który przejął zagadkowy notes od Araba błotnego w Iraku i przez jakiś czas działający poza główną akcją.
Ewa Abramowska – druga główna bohaterka trylogii, archeolożka polskiego pochodzenia, która pracuje w Kuwejcie. Jest urodziwa, inteligentna i odważna, ale także wrażliwa, uczciwa i empatyczna. Ma dobre serce i chce pomagać innym. Partneruje Victorowi Mossowi, coraz bardziej angażując się emocjonalnie i podążając starożytnym tropem.
Jeffrey Wilson -amerykański szef Sekcji Obrony USA, wicekonsul w Polsce, stający niejako w opozycji do głównego bohatera.
Jakub Rybik – doktor historii starożytnej, biblista i ksiądz, przyjaciel Ewy Abramowskiej i mentor Victora Mossa. Jest autorytetem w dziedzinie historii i kultury Mezopotamii. Pomaga bohaterom w rozwikłaniu zagadki notesu i artefaktów.
Monika Statler – geofizyczka, ekspert od skał i pól magnetycznych, uczestniczka ekspedycji poszukiwawczej.
Sem de Berg – Holender, pilot linii kurierskiej, znajomy Mossa z wojska.
Paweł Jawor – pułkownik wojsk specjalnych dowodzący polską ekspedycją nad Zatoką Perską, szukający nieoznaczonego miejsca nad nią, które jest celem wielu służb specjalnych.
Świat przedstawiony trylogii SETON jest realistyczny i fikcyjny zarazem. Realistyczny, ponieważ odzwierciedla współczesną rzeczywistość polityczną, społeczną i kulturową różnych krajów i regionów świata. Fikcyjny, ponieważ zawiera elementy związane z historią, mitologią i religią starożytnego Bliskiego Wschodu. Autor tworzy wiarygodny i ciekawy obraz świata, w którym toczy się akcja trylogii, pokazując zarówno jego piękno, jak i brzydotę.

Podsumowanie i ocena.

Trylogia SETON to propozycja dla czytelników współczesnych, którzy lubią czytać powieści sensacyjne, pełne przygód, zagadek i tajemnic. Trylogia wymaga od czytelnika uwagi i skupienia, ponieważ fabuła jest skomplikowana i zawiera wiele wątków oraz postaci. Trylogia może również zainteresować czytelnika tematyką historyczną i kulturową, związaną ze starożytnym Bliskim Wschodem.

Autor pisze w sposób prosty, jasny i ciekawy, utrzymując napięcie i zainteresowanie czytelnika. Bohaterowie są wiarygodni i sympatyczni, a ich losy wzbudzają emocje i refleksje. Styl autora jest bogaty w środki stylistyczne, takie jak metafory, porównania, przenośnie, epitety, elipsy, pytania retoryczne, wykrzyknienia, ironię, czy aluzje.

Trylogia SETON to nie tylko powieść o poszukiwaniu prawdy i odkrywaniu nieznanego, ale także o miłości, wierze i walce dobra ze złem. To powieść o ludzkiej naturze i jej przeznaczeniu. To historia o tym, co nas łączy i co nas dzieli. O poznawaniu samego siebie w dążeniu do celu, w który większość wątpi. A także jak ważnym jest poznanie przeszłości naszych przodków, którzy próbują nas ostrzec przed tym co sami ciężko przeżyli.

Polecam trylogię SETON wszystkim miłośnikom literatury sensacyjnej i przygodowej, którzy szukają czegoś więcej niż tylko rozrywki. Trylogia SETON to literatura wysokiej jakości, która zasługuje na uwagę i uznanie.

Z analizy literackiej trylogii SETON.

Wyjść z tego trójkąta nie jest łatwo…

 

W finale, dzięki uczuciu i nowych relacjach z partnerką, zachodzi w nim kolejna przemiana wyzwalająca go z tej nieświadomej gry. 

Poza warstwą sensacyjną, historyczną, psychologiczną i wręcz kryminalną, jest też nić starożytnej wiedzy o rzeczach, które nam wciąż zagrażają i nawiązanie do wiedzy o ludzkiej historii zapisanej w najstarszej księdze. 

Swoje czytanie można zacząć od najnowszej „Zatokowej dewiacji” lub też początkowego „Artefaktu umysłu” poprzez „Niezabliźnioną nić”. Ta ostatnia doczekała się nawet formy turystyki literackiej, w której udając się na miejsce Zamku w Baranowie Sandomierskim, możemy porównać jej fikcję literacką z rzeczywistością a także zagrać w grę terenową „Zamek oczyma bohatera”. Poznamy wtedy jeszcze jeden wymiar literatury i trylogii SETON.       

Marian Andrzej Nocoń